четвер, 13 жовтня 2016 р.

Використання вчителем інформаційних освітніх ресурсів в роботі з обдарованими дітьми

Обдарованість – це високий рівень здібностей людини, що дозволяє їй досягти особливих успіхів у певній галузі діяльності.
Обдаровані діти або вундеркінди - діти, які визнані освітньою системою як діти з переважаючим рівнем інтелектуального розвитку серед інших дітей свого віку.
Вундеркінди, як правило, проявляють свій творчий хист вже в ранньому віці. Ці здібності відносяться до всіх інтелектуальних сфер діяльності: математики, фізики, музики і так далі. Уже в ранньому віці - вони можуть вступити до інституту, закінчити його і захистити дисертацію, тоді як їхні однолітки ще навчаються в школі; обдаровані діти з музичними здібностями пишуть опери; зі здібностями до шахів - стають чемпіонами. Обдаровані діти володіють багатьма потребами, які стандартна освітня система не в змозі задовольнити.
Якими ж повинні бути підстави, щоб дитина вважався обдарованим?
1.Всі діти талановиті. Кожна людина по-своєму обдарована. Але при цьому неясно, чому діти, які славилися в дитинстві, далеко не завжди зберігають свій талант.
2.Обдарованість як дар «згори» (Богом, батьками і т.п.), яким наділені одиниці, обрані. Якщо слідувати другого підходу, стає актуальною проблема виявлення обдарованих дітей, але ставиться під сумнів можливість розвитку обдарованості. На рубежі століть в нашому суспільстві виник інтерес до обдарованих дітей як до майбутньої інтелектуальної та творчої еліти, від якої буде залежати «коридор можливостей» подальшого розвитку країни. Це робить необхідним широке обговорення проблем, пов'язаних з виявленням і розвитком обдарованих дітей; з можливістю побудови грамотних прогнозів і ефективних способів корекції проблем, які можливі у обдарованих дітей.
Раннє виявлення, навчання і виховання обдарованих і талановитих дітей становить одну з головних проблем вдосконалення системи освіти.

Розглянемо деякі характерні відмінності між обдарованими учнями і їхніми однолітками у виконанні навчальної діяльності.
    1) Мотивація навчальної діяльності. Однією з характеристик обдарованих дітей є високий рівень пізнавальної мотивації. Уже в ранньому віці такі діти демонструють величезну допитливість, інтенсивний інтерес до навколишнього світу, виявляючи при цьому пристрасну захопленість улюбленою справою. Не можна не відзначити специфічну спрямованість пізнавальної мотивації у обдарованих дітей та підлітків: високий рівень мотивації спостерігається звичайно лише в тих областях знань, які пов'язані з їх провідними інтересами. При цьому обдарований учень може не тільки не проявляти інтересу до інших областей знань, а й ігнорувати "непотрібні", з його точки зору, шкільні предмети, вступаючи через це в конфлікт з педагогами, батьками.
Подібна вибірковість пізнавальних інтересів - одна з причин академічної неуспішністі багатьох обдарованих учнів, в тому числі високообдарованих. З історії науки, мистецтва, суспільного життя відомо, що багато хто з тих, хто проявив видатні здібності і був згодом визнаний генієм, користувалися в середній школі репутацією посередніх, безталанних або навіть відстаючих учнів.
2) Легкість і швидкість навчання в порівнянні з однолітками. Помилка полягає в тому, що обдарованих дітей і підлітків "легко вчити". Дійсно, часто вони швидко і без видимих ​​зусиль засвоюють навчальний матеріал і при цьому навчаються, як правило, швидше однолітків. Разом з тим слід зауважити, що ця легкість навчання, як правило, обертається істотним підвищенням складності педагогічних завдань, що стоять перед учителем. При вивченні шкільних предметів у обдарованого учня виникають такі складні питання, що навіть кваліфіковані викладачі, буває, не можуть відразу дати відповідь. Властива обдарованим дітям і підліткам самостійність часто-густо спонукає їх виходити далеко за рамки традиційного навчального курсу і демонструвати отримані знання, а це суттєво ускладнює роботу вчителя з класом. Притаманне обдарованим учням прагнення до вдосконалення, а також різноманітність виникаючих у них проблем, гіпотез і спроб знайти рішення нерідко призводить таких учнів до самостійного формулювання настільки витончених і складних пізнавальних цілей, що навіть для видатного таланту зовсім недоступна реалізація їх в шкільному віці.
Таким чином, практика педагогічної роботи ставить завдання індивідуалізації навчання обдарованих дітей. Однак в умовах сучасної школи вчитель часто не має можливості запропонувати учням індивідуальний план занять. Вимушеного ж виконувати стандартні - легкі для себе - завдання і "плентатися" разом з усім класом, обдарованій дитині стає нудно на уроці. Крім того, від нього зазвичай вимагають дотримуватися дисципліни, не дозволяють відволікатися від навчальних завдань і займатися чимось іншим і т. д. В результаті обдарований школяр нерідко втрачає інтерес до навчання.
Допомогти йому в реалізації своїх здібностей покликаний учитель. Успішний вчитель для обдарованих - перш за все прекрасний учитель-предметник, глибоко знає і любить свій предмет.
Учитель, який володіє комп'ютером, повинен вважати пріоритетним використання в процесі навчання інформаційні технології. Комп'ютерна технологія розвиває ідеї програмованого навчання, відкриває абсолютно нові, ще не досліджені технологічні варіанти навчання, пов'язані з унікальними можливостями сучасних комп'ютерів.
Отже, можливості використання комп'ютера у викладанні широкі.
Уроки
·        використання на різних етапах уроку
·        різні форми використання ПК (групова, індивідуальна)
·        контроль ЗУН (тести, розв’язання задач)
·        електронні підручники орієнтовані на індивідуального користувача
Самостійна робота учнів
·        самоосвіта
·        пошук інформації
·        тестування, ЗНО
·        розробка презентацій
Проектна діяльність
·        пошук інформації
·        підготовка проекту в паперовому варіанті
·        презентація проекту
·        створення відеороликів
Позакласні заходи
·        пошук інформації,
·        підготовка презентацій
·        інтернет- олімпіади
·        оформлення заходів
Для учителя
·        планування (календарне, поурочне)
·        документація (графічна, текстова)
·        підготовка роздаткового матеріалу
·        використання електронних підручників
·        самоосвіта
Сучасні ІТ все більш активно входять в процес навчання. Робота з комп'ютером охоплює все нові сфери діяльності: гра, навчання, спілкування і т.д.
Сьогодні Інтернет надає інформаційне поле для пошуку джерел, які далеко виходять за обмежений обсяг шкільного підручника. Це може і повинно бути використано вчителем.
Інтернет вже на цьому етапі свого розвитку дозволяє реалізувати два дуже важливих аспекти індивідуалізованого навчального процесу. З одного боку, дитина вільна вибирати предмети навчання, форми і способи здійснення пізнавальної діяльності. З іншого боку, в будь-який момент їй може бути надана необхідна допомога з боку учителя, школи. Це не ставить її в залежність від дорослого а, отже, не позбавляє почуття самостійності і впевненості в собі.
Завдяки Інтернету розширюються комунікаційні та інформаційні ресурси, необхідні для творчої діяльності. Обдарована дитина може не тільки ознайомити зі своїми ідеями зацікавлених людей, знайти однодумців, а й отримати потрібну йому для роботи інформацію, в тому числі про олімпіади і конкурси, які проводяться в світі, а також прийняти в них участь. Тематична область конкурсів і олімпіад вельми різноманітна. Це традиційні шкільні дисципліни, програмування, розробка web-сайтів, літературні конкурси, твір і виконання музики, виконання завдань екологічного характеру, змагання зі знання іноземних мов, історії, географії та країнознавства, змагання любителів традиційних ігор (наприклад, шахи) і існуючих в Інтернеті ігор ("квести" і ін.). Окреме місце займає образотворче мистецтво, включаючи комп'ютерну графіку, дизайн, анімацію.
Використання ІТ полегшує самостійний пошук дітьми і підлітками відповідей на ці запитання. Методична допомога обдарованим дітям і підліткам, готовим застосовувати інформаційні технології, і зокрема Інтернет, може складатися в складанні каталогів привабливих інформаційних ресурсів, розробці друкованих та електронних рекомендацій про способи формулювання запитів і пошуку інформації, підготовці для дітей різного віку наборів "розвиваючих" інформаційних блоків підібраних таким чином, щоб стимулювати пізнавальні інтереси учнів і разом з тим підказувати їм напрямки самостійного пошуку відсутніх інформаційних елементів в інформаційних масивах (Інтернеті, банках даних і ін.) і т.д.
Але не все так добре як хотілося б.
Обдаровані діти входять до "групи ризику" по відношенню до таких негативних наслідків інформатизації, як "Інтернет-залежність", "ігрова комп'ютерна наркоманія" і т.д. Спеціальну увагу необхідно приділити і феномену хакерства.
Облік психологічних наслідків інформатизації дозволить уникнути багатьох негативних явищ, пов'язаних з широким використанням комп'ютерів при навчанні та розвитку обдарованих учнів.

На закінчення необхідно нагадати, що робота педагога з обдарованими дітьми - це складний процес, який ніколи не припиняється. Він вимагає від вчителів і вихователів особистісного зростання, хороших, постійно оновлюваних знань в області психології обдарованих і їх навчання, а також тісної співпраці з психологами, іншими вчителями, адміністрацією і обов'язково з батьками обдарованих. Він вимагає постійного зростання майстерності, педагогічної гнучкості, вміння відмовитися від того, що ще сьогодні здавалося творчою знахідкою і сильною стороною.

Немає коментарів:

Дописати коментар