четвер, 17 жовтня 2013 р.

18 важливих кроків самоосвіти

Крок 1
Настанови 

1. Постав перед собою завдання самостійно  поліпшувати свої досягнення в навчанні, виявляй при цьому наполегливість.
2. Подумай,  які риси характеру  потрібні тобі в самостійному житті, які  з них ти можеш сформувати в себе під час навчання.
3. Проаналізуй, як ти виконуєш навчальні завдання. Дай собі відповідь на запитання:
- Для чого ти вчишся?
- Чи вмієш ти самостійно виконувати навчальні завдання?
- Як ти перевіряєш себе: під час виконування домашнього завдання; коли вже все виконаєш; плануєш, який буде результат?
- Як довго ти можеш бути працездатним і уважним?
- У який час дня ти працюєш краще?
- Чи вмієш ти зосередитися  на навчальному завданні, коли тобі щось заважає?
- Чи користуєшся ти допомогою під час виконання домашнього завдання?
- Які недоліки у твоїй навчальній діяльності можуть тобі заважати  самостійно працювати, здобувати знання?
- Відповідаючи на подані вище запитання, спробуй поставити перед собою завдання поліпшити самостійне здобуття знань.


Крок 2
Організовую своє робоче місце

1. Підготуй усе необхідне для роботи.
2. Прибери  з  робочого місця все зайве.
3.Навчальніі посібники розклади  за порядком.
4. Розпочавши роботу, не поспішай.
5. Не працюй до цілковитої втоми, роби перерви.
6. Під час роботи не їж, не пий. Роби це під час перерви.
7. Будь зосередженим під час роботи.
8. Якщо не виходить, не хвилюйся, зроби перерву, заспокойся й  продовжуй   роботу.
9. Вдало виконавши роботу, не хвалися. Закінчивши її, впорядкуй своє робоче місце.

Крок 3
Читаю книгу

1. Визнач мету читання.
2. Читаючи, виявляй активність, зафіксовуй ключові слова та фрази, ідеї та образи.
3. Усвідомлюй, чим зачіпає тебе цей текст.
4. Закінчивши читання, знову переглянь і оціни місця, які тебе найбільше зацікавили в прочитаній книзі, визнач основні переваги та недоліки.
Алгоритм  читання
Прочитати → усвідомити → засвоїти → продумати → виписати → оцінити

Крок 4
  Працюю з текстом

1. Встанови за назвою тему тексту.
2. Ознайомся  зі змістом.  Не поспішай під час читання.
3. Уточни значення незнайомих слів.
4. Відтвори зміст прочитаного за запитаннями.
5. Склади свої запитання.
6. Проаналізуй прочитане.

Крок 5
Працюю з параграфом підручника

1. Прочитай параграф. Склади  цілісне уявлення про описані  події, явища.                                            Уважно розглянь карти, схеми,  ілюстрації, запропоновані у підручнику.
2. Зверни увагу на виділені в підручнику факти, ідеї, дати, підсумки, висновки, джерела.
3. Склади  план міркування щодо прочитаного.
4. Проаналізуй прочитане.
5. Постарайся  зв’язати з матеріалом параграфа те, що пояснював вчитель на уроці, що записав у зошиті.
6. Пригадай, що ти читав, бачив у музеї, кінофільмах по цій темі раніше.
7. Інколи необхідно переглянути параграфи, що вивчали раніше.
8. Обов’язково заглянь до додаткових джерел інформації, словника.
9. Підготуй відповіді на питання і завдання, розміщені в кінці параграфа. Виконай усі завдання, запропоновані вчителем.

Крок 6
Складаю простий план

1.Уважно прочитай текст.
2. Поділи текст на об’єднані спільним змістом логічні ланки.
3. Добери заголовок до кожного уривка.

Крок 7
Складаю складний план

1. Уважно прочитай  матеріал.
2. Розділи його на основні смислові частини, назви їх (пункти плану).
3. Розділи на смислові частини зміст кожного пункту, також назви їх (підпункти плану).
4. Перевір, чи  не збігаються пункти та підпункти плану, чи повністю  в них відображено основний зміст прочитаного тексту.

Крок 8
Складаю  конспект

1. Прочитай текст. Визнач його основні смислові частини, визнач головну думку.
2. Якщо треба скласти план-конспект, сформулюй  його пункти, підпункти,  визнач, що саме слід включити в план-конспект для розкриття кожного з них.
3. Найважливіші положення (тези) послідовно і стисло виклади своїми словами або у вигляді цитат.
4. У конспект слід включити й докази, що обґрунтовують основні  положення, конкретні факти, приклади.
5. Окремі слова пиши   скорочено,  виписуй лише ключові  слова, застосовуй умовні позначки.
6. Роби широкі поля: це дасть змогу   доповнювати конспект.
7. Застосовуй  різні  способи підкреслення, використовуй олівці та ручки    різного кольору.

Крок 9
 Готую доповідь, реферат

1. Продумай тему, загалом визнач  її зміст,  склади простий чи складний план.
2. Склади список літератури;    читаючи її, виписуй усе, що слід включити  в роботу.
3. Дороби    план,  проти кожного пункту познач, з якої книги слід узяти матеріал.
4. У вступі  до роботи розкрий    значення її теми.
5. Послідовно  розкрий усі  передбачені  планом питання, обґрунтуй,   підкріпи прикладами, фактами.
6. Вислови своє особисте ставлення до теми.
7. Пиши грамотно, стисло, не припускайся повторень.
8. Вкажи, звідки     взято  наведені цитати, факти.
9. Наприкінці роботи зроби  узагальнені висновки.
10. Самокритично прочитай роботу, відкоригуй, перепиши начисто.

Крок 10
Працюю з цитатою

1. Цитатою користуються для підтвердження, уточнення власних думок.
2. Для цитування вибирай ті місця, які  найбільш повно і точно відображають основні думки автора.
3. Не можна зловживати цитатами.
4. Цитата повинна нести закінчену та узагальнену думку автора.
5. Виписуй цитату уважно, без зміни слів, з дотриманням орфографічних правил.
6. Кожна цитата береться в лапки.
7. Після цитати вкажи джерело  наданої інформації.

 Крок 11
  Складаю тези

1. Поділи матеріал на змістові блоки, встанови взаємозв’язок між ними.
2. Постав запитання до цих блоків з метою виділення основних положень.
3.  Сформулюй та запиши конкретні відповіді на загадані запитання.
4. Виділи ті слова, які несуть  найбільшу смислову інформацію.
5. Перевір, чи можливо, користуючись складеними тезами, точно і вичерпно передати зміст опрацьованого тексту.

                                Крок 12
Проводжу просте порівняння

1. Прочитай завдання.
2. Усвідом суть завдання,  тобто сформулюй речення, у якому   сказано, що потрібно зробити.
3. Отримай від учителя (або обери самостійно) ознаку  для простого порівняння.
4. Зроби висновок порівняння, який відбиває подібність або відмінність.
5. За вимогою вчителя поясни  причину подібності або відмінності.

Крок 13
Проводжу повне порівняння

1. Усвідом суть завдання.
2. Пригадай усі ознаки, які  потрібно порівняти.
3. Зістав ці ознаки з ознаками іншого об’єкта порівняння.
4. Зроби висновок про наявність або відсутність ознак у об’єктів порівняння.
5. Зроби висновок.
6. Поясни причини (на вимогу учителя).

Крок 14
 Проводжу аналіз джерела інформації

1.Уважно прочитай зміст джерела інформації.
2. Виділи в тексті головне і другорядне.
3. Зверни увагу на час написання джерела.
4. Порівняй свої знання про подію (факт) з інформацією, яку містить джерело.
5. Вислови  власну думку щодо  даного інформаційного джерела.

Крок 15
Запам’ятовую термін

1. Запиши і вірно прочитай термін.
2. Визнач смислове значення (семантику) та походження (етимологію) терміна.
3. Дізнайся, хто перший ввів термін у науку.
4. Добери синоніми до цього терміна.
5. Перекажи значення терміна своїми словами.
6. Запам’ятай та вживай термін у власному  мовленні.

Крок 17
Міркую і аргументую

1. Я – позиція.
 - вислови свою власну думку, поясни в чому полягає твоя точка зору:
 Я ВВАЖАЮ, ЩО …
2. Обґрунтування.
 - наведи причину появи цієї думки, тобто, на чому ґрунтуються твої докази:
ТОМУ, ЩО …
3. Приклад.
 - наведи приклади, факти, які демонструють  докази і підтверджують позицію :
 НАПРИКЛАД, …
4. Висновки.
  - узагальнюй свою думку на основі висновків:
ОТЖЕ, Я ВВАЖАЮ, ЩО …

Крок 18
Успішно навчаюся

1. Відповідай за себе.
2. Сконцентруйся на своїх цінностях і принципах.
3. Постав першочергові речі першими.
4. Показуй себе з кращого боку.
5. Спочатку зрозумій інших, а потім намагайся, щоб зрозуміли тебе.
6. Шукай найкраще рішення розв’язання поставленої проблеми.
7. Будь вимогливим до себе.

Немає коментарів:

Дописати коментар